Nyttige linker og informasjon før og under MC opplæringen

Statens Vegvesen - Informasjon om førerkort

Her finner du søknad om førerkort, informasjon om førerkort, "Min Side" og annen relevant offentlig informasjon om føreropplæringen (trykk på logoen under) .

Øvelseskjøring med MC

Generelt gjelder at:

• dersom eleven er under 25 år må hun/han ha med legitimasjon, bevis for fullført trafikalt grunnkurs eller gyldig førerkort i annen klasse
  • dersom eleven er over 25 år gjelder kun krav til legitimasjon
  • ledsager må være 25 år og hatt førerrett i den aktuelle førerkortklasse uavbrutt de siste 5 år

For all øvelseskjøring med MC gjelder at både elev og ledsager skal ha gul refleksvest merket med L på ryggen samt ha kommunikasjonsutstyr for god toveis kommunikasjon. Også mobiltelefoner aksepteres nå som toveis kommunikasjonsutstyr til bruk under øvelseskjøring med MC. Dette forutsetter selvsagt at mobiltelefonene har tilleggsutstyr som gjør at de kan benyttes uten å komme i konflikt med forbudet mot bruk av håndholdte mobiltelefoner under kjøring.

Hovedregelen er at elev skal kjøre med ledsager som passasjer, men dersom vektbegrensningene på motorsykkelen er til hinder for det kan ledsager kjøre etter eleven på egen mellomtung eller tung MC. Med vektbegrensninger menes at vekten av elev, ledsager og kjøretøy i sum må være mindre enn motorsykkelens tillatte totalvekt (fremkommer i vognkort).

Kravet til gul refleksvest og toveis kommunikasjonsutstyr gjelder enten øvelseskjøringen skjer på en eller to motorsykler.

Alt du trenger for å bestå teoriprøven.

Gi deg selv en optimal forberedelse. Øv med Norges største oppgavesamling i alle førerkortklasser.

Øv deg til teoriprøven!

• Kjøp tilgang ett sted, og bruk den alle steder.
  • Kvalitetsoppgaver med forklaring, basert på læreplaner fra Statens Vegvesen.

Kjøpe eller selge MC ?

Informasjon om sikkerhet under og etter opplæringen

Webmaster: Geir Engely